Monday, 28 January 2019

Sifat & Perangai Pengtaksub Mazhab & Parti Politik

Foto sekadar hiasan. Di ambil dari TANWIR


Setiap hari kita sering melihat pergaduhan di media sosial mahupun di kedai kopi mengenai penyokong parti politik atau mazhab yang ghuluw serta fanatik terhadap pihak yang mereka sokong. Di sini penulis ingin membawa dua perkara yang selalu terjadi bagi pelampau parti politik dan mazhab.

  • Provokasi

Sesungguhnya setiap pentaksub suka membuat provokasi murahan. Ia pernah dilakukan ulama mazhab terdahulu dari Nishapur, Iran:

الحسن بن أبي بكر النيسابوري الحنفي، دخل بغداد مع السلطان السلجوقي مسعود ما بين سنتي 515-530ه‍، فجلس للوعظ بجامع القصر و لعن أبا الحسن الأشعري علانية، و كان يقول: كن شافعيا ولا تكن أشعريا، وكن حنفيا ولا تكن معتزليا، وكن حنبليا ولا تكن مشبها

Maksudnya: "Al-Hasan bin Abi Bakar al-Nishapury al-Hanafiy, telah memasuki kota Baghdad bersama Sultan Seljuq iaitu Sultan Mas'ud diantara tahun 515H-530H. Beliau (al-Hasan bin Abi Bakar) telah mengadakan pidato di masjid al-Qasr dan beliau telah melaknat Abu al-Hasan al-Ash'ariy secara terang-terangan dan beliau berkata: jadilah pengikut Syafi'i, jangan kamu menjadi pengikut Ash'ariy, jadilah pengikut Hanafi, jangan kamu menjadi pengikut Mu'tazilah, jadilah pengikut Hanbali dan jangan kamu menjadi seorang musyabbih (orang yang menyamakan Allah dengan makhluk)."

Dalam kes di atas, kita selalu mendengar provokasi "apa barang sokong PH, sokonglah PAS" dan sebagainya dalam banyak isu politik. Inilah punca kepada pergaduhan.

  • Bergaduh di dalam masjid

Kita seringkali mendengar berita pengtaksub suka bergaduh di dalam masjid. Ia juga berlaku pada zaman dahulu:

عيسى بن عبد الله الغزنوي الشافعي، دخل بغداد سنة 495 هجرية ووعظ بها وأظهر الأشعرية، فمن ذلك أنه وعظ ذات يوم بجامع المنصور وأظهر مذهب الأشعري، فمال إليه بعض الحاضرين، واعترض عليه الحنابلة، فنشب عراك بين الجماعتين داخل المسجد. ولا ندري ما حدث بعد ذلك بين الفريقين، لأن ابن الجوزي روى الخبر موجزا. ومن ذلك أيضا إن هذا الرجل أي الغزنوي مرّ ذات يوم برباط شيخ الشيوخ أبي سعد الصوفي ببغداد ليذهب إلى بيته، فرجمه بعض الحنابلة من مسجد لهم هناك، فهب أصحابه لنجدته والتفوا حوله

Maksudnya: "'Isa bin 'Abd Allah al-Ghaznawiy al-Syafi'i telah memasuki kota Baghdad pada tahun 495 Hijriyyah dan beliau telah berpidato disitu dan mempromosikan mazhab al-Ash'ariy. Pada suatu hari ketika beliau berpidato di masjid al-Mansur dan mempromosikan mazhab al-Ash'ariy, sebahagian handirin telah tertarik pada pidatonya. Tidak berpuas hati keadaan itu, golongan al-Hanabilah memprotes pidatonya lalu terjadilah pergelutan antara dua jemaah ini di dalam masjid. Kami tidak mengetahui apa yang terjadi antara dua kumpulan selepas itu, kerana Ibn al-Jawzi meriwayatkan kisah ini secara ringkas. Seterusnya juga pada suatu hari lelaki tersebut iaitu al-Ghaznawiy telah melintasi sebuah ribath Sheikh al-Syuyukh Abu Sa'd al-Sufiy (Abu al-Barakat, wafat 541H) di kota Baghdad untuk menuju kerumahnya, diperjalanan itu beliau telah dilempar oleh sebahagian golongan al-Hanabilah dari masjid mereka disana, maka bertempiaran berlari keluar puak al-Ghaznawiy untuk membantu dan menyelamatkannya dengan mengelilinginya."

Isu bergaduh di dalam masjid bukan isu biasa, malah ianya isu besar melanda umat kerana taksub pada tahi hizbi dan pimpinan masing-masing, sama ada di dalam PAS, PH & UMNO.


  • Masjid berlainan

Perkelahian mazhab pernah berlaku pada akhir kurun ke-13 hijrah di antara al-Shafi`iyyah & al-Hanafiyyah. Salah seorang sheikh al-Shafi`iyyah dari Ṭarābulus al-Sham (طرابلس الشام), sebuah tempat di Tripoli, Libya pernah berjumpa mufti dengan berkata:
اقسم المساجد بيننا و بين الحنفية، لأن فلانا من فقهائهم يعتبرنا كأهل الذمة، بما أذاعه في هذه الأيام من اختلاف الأحناف في: هل يجوز للحنفي أن يتزوج شافعية؟ فقال بعضهم: لا يصح لأنها تشك في إيمانها، لأن الشافعية يُجيزون أن يقول المسلم: أنا مؤمن إن شاء الله. وهذا يدل على عدم تيقنها في إيمانها، والإيمان لابد فيه من اليقين!
Maksudnya: "Asingkanlah masjid-masjid antara kami (al-Shafi`iyyah) dan juga al-Hanafiyyah, kerana ada seorang fulan dari fuqaha' mereka menganggap kami seperti ahl al-zimmah, berpunca dari penyebaran ikhtilaf golongan mazhab Hanafi hari ini mengenai perkara: adakah boleh bagi orang yang bermazhab Hanafi hendak berkahwin dengan orang yang bermazhab Syafi`i? Kata sebahagian mereka (al-Hanafiyyah): tidak sah kerana dia ragu-ragu akan imannya, kerana al-Syafi`iyyah mengharuskan seseorang muslim berkata: aku seorang mukmin beriman, inshaAllah. Ini adalah tanda ketidakyakinan mereka pada iman, dan iman itu mestilah dengan yakin!" 
Kejadian di atas pernah berlaku pada senario politik tanah air kita seperti dua solat jema`ah dalam satu masjid dan lain-lain kerana berbeza mazhab politik. Apakah penyelesaiannya? Mudah sahaja, jangan taksub!



Rujukan:


  1. Dr. `Umar Sulaiman al-Ashqar, Tarikh al-Fiqh al-Islamiy, ms 166-167
  2. Dr. Khalid Kabīr 'AIlāl, al-Ta'asub al-Mazhabīy fī al-Tārīkh al-Islāmīy (269-270)

No comments:

Post a Comment

Ibarat salaf لا يفسرها Merujuk Kepada لا يكيفها

Ramai mengatakan "mafhum" ibarat salaf (لا يفسرها) atau seumpamanya pada riwayat ayat sifat adalah indikasi mereka tidak menafsir...