Monday, 28 January 2019

Muawiyah RA Minum Arak?


Antara syubhat yang selalu ditimbulkan oleh puak Syiah, pemuja Adnan Ibrahim, Hassan Farhan al-Maliki dan puak ruwaibidhah adalah Muawiyah RA meminum arak. Hadith minum arak ini mereka rujuk di dalam Musnad Imam Ahmad & Majma' al-Zawaid karya Ibn Hajar al-Haithami.
Yang peliknya, mereka tidak lihat kenapa al-Haithami meletakkan hadith ini di bawah tajuk [باب ما جاء في اللبن] yang jelas menunjukkan ia topik membicarakan hadith susu, bukan arak.
Tambahan pula, al-Haithami berkata [وفي كلام معاوية شيء تركته] merujuk pada ucapan Muawiyah RA [وما شىء كنت أجد له لذة] dan juga [ما شيءٌ كنتُ أستَلِذَّهُ] yang menandakan ia kalam atau lafaz tambahan dari Muawiyah RA adalah mungkar dan tidak sahih.

Itu belum sembang bab perawi yang banyak waham dan kesilapan. Hatta Imam Ahmad sendiri yang meriwayatkan hadith ini berkata perawi Zaid bin Hubab adalah soduq tetapi banyak kesilapan. Malah Imam Ahmad sendiri dengan uslub teramat takjub mengingkari hadith Husain bin Waqid dengan berkata [ما أنكر حديث حسين بن واقد]. Maka, masihkah ia dianggap hadith sahih?


Penilaian Imam Ahmad terhadap Zaid bin Hubab. Kata Imam Ahmad, beliau soduq tetapi banyak kesilapan.
Penilaian Imam Ahmad mengenai perawi Husain bin Waqid dengan sighah atau uslub takjub yang bersangatan mungkar.
Ibn Hajar al-'Asqalani dalam Tahzib al-Tahzib membawa kalam Imam Ahmad yang amat mengingkari hadith Husain bin Waqid. Begitu juga riwayat dari al-'Uqaili bahawa Imam Ahmad mengingkarinya. 
Al-Haithami meletakkan hadith ini pada bab Kitab Makanan (كتاب الأطعمة) dan ia di dalam bab membicarakan hadith susu (باب ما جاء في اللبن). Jika ia hadith mengenai arak, kenapa ia ada di bahagian ini? Sekiranya ia sahih, kenapa al-Haithami sendiri tidak menerima dan mengingkari ucapan Muawiyah tersebut?


















No comments:

Post a Comment

Ibarat salaf لا يفسرها Merujuk Kepada لا يكيفها

Ramai mengatakan "mafhum" ibarat salaf (لا يفسرها) atau seumpamanya pada riwayat ayat sifat adalah indikasi mereka tidak menafsir...