Thursday, 27 June 2019

Teguran Suci Murni Buat Penulis Artikel



Penulis artikel ini berbicara tentang non-muslim dilindungi di bawah negara Islam, dengan menaqalkan hadith berikut:


من آذى ذميا فقد آذاني ومن آذاني فقد آذى الله


Maksudnya: "Sesiapa yang menyakiti zimmi, maka dia telah menyakitiku, sesiapa yang menyakitiku, maka dia telah menyakiti Allah." - Riwayat al-Tabarani [wafat 360H]


Hadith di atas dihukumi tiada asalnya oleh al-Albani [wafat 1420H]. Kata al-Albani:


من آذى ذميا فقد آذاني ومن آذاني فقد آذى الله الطبراني في الأوسط لا أصل له بهذا اللفظ لاعند الطبراني ولا عند غيره وإنما اصل الحديث من آذى مسلما


Maksudnya: "Sesiapa yang menyakiti zimmi, maka dia telah menyakitiku, sesiapa yang menyakitiku, maka dia telah menyakiti Allah. (Hadith ini diriwayatkan oleh) al-Tabarani dalam kitab (Mu'jam) al-Awsat, (ia dihukumi) tiada asalnya dengan lafaz ini, sama ada dari al-Tabarani mahupun dari yang lain. Akan tetapi (lafaz asal) hadith ini ialah sesiapa yang menyakiti muslim (من آذى مسلما)." [Ghayah al-Maram (269/1)]

Kitab al-Albani - Ghayah al-Maram


Mu'jam al-Awsat karya al-Tabarani. Yang ada hanyalah lafaz (من آذى مسلما). Tiada lafaz (من آذى ذميا)



  • Ini jelas menunjukkan lafaz (من آذى ذميا) tiada dalam al-Awsat karya al-Tabarani, tetapi yang ada hanyalah lafaz (من آذى مسلما) sebagaimana komentar al-Albani di atas.
  • Justeru, ini akan mengubah naratif atau tujuan asal artikel yang penulis cuba sampaikan mengenai non-muslim dilindungi di bawah negara Islam. Akan tetapi, sekalipun lafaz (من آذى ذميا) itu tiada, tidak bermakna non-muslim tidak dilindungi hak mereka. Sila baca no.7 (KESIMPULAN) di bawah. 


Antara ulama yang mengkritik lafaz hadith (من آذى ذميا فقد آذاني) ialah:

  1. Ibn Taimiyyah: ia adalah pendustaan ke atas Nabi ﷺ dan tidak pernah diriwayatkan oleh mana-mana ahli ilmu (Majmu' al-Fatawa, 653/28).
  2. Ibn al-Qayyim: batil (al-Mannar al-Munif, ms 98).
  3. Al-Qawuqji [wafat 1305H]: maudhu (al-Lu'lu' al-Mausu', ms 173).
  4. Abu Hafs Al-Qazwini [wafat 750H], muhaddith Iraq, telah mengkategorikan lafaz hadith (من آذى ذميا فقد آذاني) di dalam kitabnya Masyaikhah Al-Qazwini (106/1) sebagai masyhur di kalangan penglipur lara tetapi tiada asalnya, dan ini juga pandangan Imam Ahmad.


Terdapat juga lafaz hadith yang lain dengan mafhum yang sama tetapi sanad dan matan yang berbeza seperti dibawah:


(مَن آذَى ذمِّيًا فأنا خصمُه، ومَن كنتُ خصمُه خصمتُه يومَ القيامةِ)


Maksudnya: "Sesiapa yang menyakiti zimmi maka aku adalah musuhnya, dan sesiapa yang aku memusuhinya (di dunia ini) maka aku akan memusuhinya di hari kiamat."


Komen ulama mengenai hadith di atas:

  1. Kata al-Albani dalam Dhaif al-Jami' (5314): Dhaif. Manakala di dalam Ghayah al-Marram (470) sebagai mungkar.
  2. Kata Ibn al-Jawzi dalam al-Maudhu`at (2/633) sebagai hadith tiada asalnya.
  3. Kata al-Khatib al-Baghdadi dalam Tarikh Baghdad (8/367) sebagai mungkarul isnad.
  4. Kata al-Sakhawi dalam al-Ajubah al-Mardhiyyah (2/435) sebagai hadith marfu tetapi sanadnya direka (ikhtilaq).
  5. Kata Muhammad Jarullah al-So'di dalam al-Nawafih al-`Atirah (343) sebagai dhaif. Dikatakan juga ia hadith maudhu.
  6. Kata Imam Ahmad dalam Tanqih Tahqiq al-Ta'liq (2/267) sebagai hadith yang tiada asalnya.
  7. Kata al-Zahabi dalam Tartib al-Maudhu`at (193) sebagai hadith yang ditohmah kesahihannya, begitu juga dalam Mizan al-`Iktidal (2/381).
  8. Kata al-Zurqani dalam Mukhtasar al-Maqasid (960) sebagai hadith hasan.
  9. Kata al-Syaukani dalam al-Fawaid al-Majmu`ah (213) sebagai hadith maudhu'.
  10. Kata Sheikh Ahmad Syakir dalam al-Ba`ith al-Hasith (2/457) sebagai hadith tiada asalnya tetapi makna dan isnadnya diterima.


Terdapat juga hadith lain yang menunjukkan sesiapa yang menzalimi atau membunuh kafir zimmi akan menjadi musuh Nabi s.a.w dengan lafaz berbeza tetapi mafhum yang sama di bawah:


(من ظلم ذِمِّيًا مُؤَدِّيًا لجِزيتِه مُوفيًا لعهدِه فأنا خَصمُه يومَ القيامةِ)


Maksudnya: "Sesiapa yang menzalimi zimmi supaya mereka membayar jizyah dan menepati janji maka aku adalah musunya di hari kiamat."

  1. Kata al-Sakhawi dalam al-Ajubah al-Mardhiyyah (1/19) bahawa isnadnya palsu.
  2. Kata Ibn `Iraq al-Kinani dalam Tanzih al-Syari`ah (2/182) sebagai hadith maudhu.
  3. Kata Ibn Taimiyyah dalam Majmu' al-Fatawa (18/128) sebagai hadith dhaif.



KISAH PERTIKAIAN BAJU BESI ANTARA SAYYIDUNA ALI & SEORANG YAHUDI

Penulis juga turut membawa kisah pertikaian hak milik baju besi antara Sayyiduna Ali & seorang Yahudi di dalam point no.5 artikel beliau.

Kisah ini sudah dihuraikan oleh Sheikh Muhammad al-Amin bahawa ianya kisah dhaif (https://bit.ly/2Q6GWPQ)

Mari kita lihat huraiannya:

Kisah ini disebut oleh al-Juraqaniy [wafat 543H] di dalam kitabnya al-Abatil wa al-Manakir wa al-Sahhah wa al-Mashahir (197/2) katanya:

باطل تفرد به أبو سمير وهو منكر الحديث، قال محمد بن سليمان: محمد بن إسماعيل البخاري يقول: حكيم بن حزام أبو سمير البصري منكر الحديث يرى القدر، و قال عبد الرحمن بن أبي حاتم الرازي: سمعت أبي يقول: حكيم بن حزام متروك الحديث
وفي ترجمة أبي سمير حكيم ابن خذام في ميزان الاعتدال للإمام الذهبي ذكر أن أبا حاتم قال: إنه متروك الحديث. وقال البخاري منكر الحديث يرى القدر. وقال القواريري: وكان من عباد الله الصالحين

Maksudnya: "(Kisah ini) batil kerana disana ada perawi bernama Abu Sumair yang meriwayatkan hadith secara berseorang dan ianya mungkarul hadith. Kata Muhammad bin Sulaiman: Muhammad bin Ismail al-Bukhari berkata: Hakim bin Hizam Abu Sumair al-Basri mungkarul hadith dan dia berfahaman Qadariyah. Kata `Abd al-Rahman bin Abi Hatim al-Razi: aku telah mendengar ayahku berkata: Hakim bin Hizam matrukul hadith. Di dalam biografi Abu Sumair Hakim Ibn Khizam dalam kitab Mizan al-I'tidal karya Imam al-Zahabi menyebut bahawa Abu Hatim berkata: beliau adalah matrukul hadith. Kata al-Bukhari: mungkarul hadith dan beliau berfahaman Qadariyah. Kata al-Qawaririy: beliau adalah antara hamba Allah yang solih."








Kisah ini juga turut diriwayatkan oleh Imam al-Baihaqiy dalam al-Sunan al-Kubra (136/10). Kata beliau:

وروي من وجه آخر أيضا ضعيف عن الأعمش عن إبراهيم التيمي


Maksudnya: "Hadith ini turut diriwayatkan dalam bentuk yang lain secara dhaif dari al-A'mash dari Ibrahim al-Taimiy."


Komentar Sheikh Muhammad al-Amin mengenai riwayat al-Baihaqiy:

هذا إسناد ضعيف فيه عمرو بن شمر وجابر الجعفي. أولا: عمرو بن شَمِر الجعفي الكوفي الشيعي. قال الذهبي: قال الجوزجاني زائغ كذاب، قال ابن حبان: رافضي يشتم الصحابة وقال عنه البخاري منكر الحديث، و قال يحي لا يكتب حديثه. ثانيا: جابر بن يزيد بن الحارث الجعفي الكوفي أحد علماء الشيعة. قال عنه النسائي: متروك، وقال ابن معين لا يكتب حديثه ولا كرامة، وقال أبو داود ليس عندي بالقوي في حديثه. أقول: ومن هنا تبين لي أن هذا الأثر ضعيف و الله تعالى أعلم، فإن أصبت فمن الله و إن أخطأت فمن نفسي ومن الشيطان

Maksudnya: "Isnad hadith ini dhaif kerana ada `Amru bin Syimr dan Jabir al-Ju'fiy. Pertama: `Amru bin Syimr al-Ju'fiy al-Kufiy adalah Syiah. Kata al-Zahabi: kata al-Jawjazaniy: seorang yang menyimpang dan pendusta. Kata Ibn Hibban: Dia Syiah Rafidhah suka mencela sahabat dan al-Bukhari pernah berkata tentangnya bahawa dia mungkarul hadith. Kata Yahya bin Ma'in: tidak boleh ditulis hadithnya. Kedua: Jabir bin Yazid bin al-Harith al-Ju'fiy al-Kufiy salah seorang ulama Syiah. Kata al-Nasa'ei: matruk. Kata Ibn Ma'in: tidak boleh ditulis hadithnya dan tiada nilainya. Kata Abu Daud: hadithnya tidak kuat bagiku. Aku katakan: disini jelas bagiku bahawa athar ini dhaif dan Allah sahaja yang tahu, jika aku tepat maka ia dari Allah dan jika aku salah ia dariku dan juga syaitan."


Kisah ini juga turut diberi komentar oleh muhaddith Mesir iaitu Sheikh `Ali bin Ibrahim Hashish. Katanya:

لقد بيَّنا من طرق هذه القصة الواهية أن أسانيدها تدور على الكذابين والمتروكين والمتن متناقض في تحديد ديانة الذمي بين نصراني ويهودي والقصة لا تثبت وعدالة الإسلام معلومة من غير هذه القصة الواهية

Maksudnya: "Telah kami jelaskan jalan kisah lemah ini bahawa isnadnya berlegar antara perawi pendusta dan matruk dan matan kisah pula tidak konsisten dalam menetapkan agama zimmi tersebut antara Yahudi dan Nasrani dan kisah ini tidak tsabit dan keadilan Islam sudah sedia maklum tanpa melalui kisah yang lemah ini."

(Rujuk: https://bit.ly/2CygT1j)


Manakala Dar al-Ifta Jordan juga turut mengatakan kisah ini bermasalah dari segi isnad dan matan lebih-lebih lagi di dalam kisah ini ada riwayat hadis yang bercanggah dengan hadis sahih Nabi s.a.w (https://bit.ly/2Q6H4Pk)

Jom kita lihat huraian dari segi sanad:

أما من حيث الإسناد، فقد قال ابن الملقن رحمه الله: "في إسناد هذا الحديث ضعفاء، أولهم أسيد بن زيد الجمال، قال يحيى: هو كذاب. الثاني عمرو بن شمر الجعفي وهو ضعيف جدا. وقال الشيخ تقي الدين بن الصلاح: هذا الحديث لم أجد له إسنادا يثبت" انتهى من "البدر المنير" (9/599)

Maksudnya: "Dari segi isnadnya, kata Ibn al-Mulaqqin [wafat 804H] rahimahullah: pada isnad hadith ini banyak kelemahan, pertamanya Usaid bin Zaid al-Jammal kata Yahya bin Ma'in: beliau adalah pendusta. Keduanya `Amru bin Syimr al-Ju'fiy adalah tersangat dhaif. Kata al-Sheikh Taqiy al-Din al-Salah [wafat 643H]: hadith ini tidak aku dapati isnad yang tsabit" -tamat petikan - (al-Badr al-Munir 599/9)."


Kesimpulan:

(a) Kisah Baju Besi

  1. Berdasarkan huraian diatas, didapati kisah ini jelas mencapai darjat dhaif jiddan atau hampir mencapai darjat matruk dan maudhu' kerana kewujudan perawi yang dinilai pendusta, matruk dan ditohmah sebagai Syiah. Manakala dari segi matan pula bertentangan dengan hadith sahih yang lain menurut Dar al-Ifta' Jordan. 
  2. Sebagaimana kata Sheikh `Ali bin Ibrahim Hashish bahawa keadilan Islam sudah jelas dan maklum tanpa melalui kisah tidak sahih ini.

(b) Hadis (من آذى ذميا) Riwayat al-Tabarani
  1. Jika diterima hadis-hadis di atas (hadis mengenai kafir zimmi), tafsiran klasik ulama mengenai maksud muslim, kafir zimmi, kafir mustaman, kafir mu'ahad dan sebagainya sudah tidak relevan lagi di masa ini.
  2. Ini kerana ulama kontemporari dan pemikir Islam moden telah menyemak isu kerakyatan (al-muwatanah). Pengelasan istilah klasik seperti (muslim, kafir zimmi, kafir mu'ahad dan kafir musta'man) sudah tidak lagi diguna pakai di negara yang mempunyai majoriti penduduk muslim di masa sekarang. Tambahan pula, istilah dar al-harb & dar al-Islam turut juga berubah jika istilah di atas berubah.
  3. Menurut konsep fiqh al-muwatanah, mereka di atas tergolong dalam "konsep kewarganegaraan" yang bersama-sama menjaga kedaulatan negara dari musuh dan sebagainya. Inilah yang dibahaskan oleh al-Qaradhawi, Rashid al-Ghannouchi, Dr Jaser Audah, Sheikh Muhammad Abu Zahrah dan lain-lain berdasarkan Sahifah Madinah (Piagam Madinah). [Rujuk Penang Institute: https://bit.ly/2LWE8X6]
  4. Sememangnya hak bukan Islam sudah terjamin di dalam undang-undang kita. Ia adalah tugas pemerintah Islam untuk memastikannya adil dan terlaksana. Tidak perlu menggunakan riwayat palsu atau tiada asalnya untuk menjustifikasi hujahan kita. Untuk bacaan tambahan mengenai hak bukan Islam dan dalil-dalilnya, boleh lihat disini.


Justeru, adalah wajar penulis menyemak kembali hadis dan kisah yang ingin digunakan sebagai hujah dan juga tafsiran/istilah klasik atau moden mengikut naratif dan lanskap pemerintahan pada masa sekarang. Amaran keras dari al-Hafiz al-`Iraqi [wafat 806H] sangat berguna sebagai nasihat bersama ketika menukilkan hadis:

وإن اتفق أنه نقل حديثاً صحيحاً كان آثماً في ذلك، لأنه ينقل ما لا علم له به

Maksudnya: "Jika sekalipun disepakati bahawa hadis yang dinaqalkan itu sahih dia tetap berdosa, kerana dia menaqalkan hadis tanpa ada ilmu pengetahuan padanya." [Al-Ba`ith `ala al-Khalas, ms 147]

Ini jelas sebagai amaran yang keras bagi mereka yang ingin menukilkan hadis, perlulah meneliti dengan teliti dari segi sanad dan matan beserta huraian ulama hadis mengenainya. Sekalipun niat penulis artikel ini adalah baik, namun tiada yang baik pada hadis dan kisah yang palsu yang tiada asalnya.

Wallahualam.

No comments:

Post a Comment

Ibarat salaf لا يفسرها Merujuk Kepada لا يكيفها

Ramai mengatakan "mafhum" ibarat salaf (لا يفسرها) atau seumpamanya pada riwayat ayat sifat adalah indikasi mereka tidak menafsir...